Kystvej Søværts |
Orientering 2005 |
Sag om pieren ved Lindholm Havn |
Der har været et langt sagsforløb om pieren på Lindholm havn (pieren nærmest Kystvej). |
For at alle medlemmer kender forløbet, vil jeg her give et kort historisk forløb. |
Pieren og dermed arbejdshavnen blev anlagt i forbindelse med byggeriet af Storebæltsforbindelsens vestbro, og plangrundlaget herfor var et såkaldt landsplandirektiv (udstedt af miljøministeriet). Allerede inden anlægsarbejdet med arbejdshavnen gik i gang, dannedes der en gruppe borgere fra kvarteret, der her og under hele byggeriet holdt jævnlige møder med kommunen og entreprenøren på vestbrobyggeriet. Da byggeriet af vestbroen var overstået, og arealet skulle overdrages til brug for havn for Nyborg kommune fik gruppen aftalt anlæg af en støjvold - udretning af forløbet mod Kystvej - samt at Pieren ikke skulle være en del af en kommende havn, og at området ved støjvold og pier skulle være med adgang for offentligheden. |
Efter at ADP overtog havnen har der været et par tilfælde, hvor selskabet har forsøgt at anvende pieren til havneformål, disse tiltag blev stoppet efter henvendelse fra Kystvej Søværts. |
Status er således nu, at der som oprindelig aftalt er offentlig adgang til pieren, og at det endnu en gang er slået fast at pieren ikke er et område, der må bruges til havneformål. |
At Kystvej Søværts følger dette meget tæt er for at undgå en stille glidning, så pieren en dag alligevel bliver til havneområde med de støjgener og evt. visuelle ulemper fra oplagte skibe dette ville medføre for området ved Kystvej. |
Med venlig hilsen
Relevante dokumenter som pdf:
|